Waar denk jij aan bij de term: Branding?

Veelal hoor ik dan logo, kleuren, lettertypes etc. Dat is inderdaad een onderdeel van jouw branding, maar er zijn nog meer gedeeltes waar je focus op mag leggen.

Afgelopen week viel mijn oog op een oproep van een ondernemer in een Facebook groep. Ze vroeg naar onze mening over drie ontwerpen die ze had gemaakt. Iets wat ik vaker zie en niet begrijp. Ik snap dat je graag meningen verzameld, maar zonder achtergrond informatie is het eigenlijk een verkeerde vraag. Enfin, ze kreeg veel reacties en ook eentje van mij. Want wat viel me op? Elk ontwerp had zijn eigen stijl, er was niet nagedacht over de achterliggende gedachte achter branding. En dat is zonde. Een gemiste kans, er wordt tijd en geld geïnvesteerd, maar eigenlijk op de verkeerde manier.

EN.. WEG IS HET GEVOEL

Nog een voorbeeld, je bent heel enthousiast over een product of dienst die je tegenkomt. Met veel enthousiasme bezoek je de website, maar eenmaal op de website is het hele gevoel weg. Er is niet goed nagedacht over de marketing en de doordachte branding om jou mee te nemen. Het verhaal, de toon en het gevoel kloppen niet.

Wat ik hiermee wil duidelijk maken, als je een idee hebt en direct gaat ontwerpen (kleuren uitzoeken, logo ontwerp etc.) dan zal de connectie zeker missen. Er is namelijk nog een stap voor dat proces. Als je die eerste stap ook neemt, heb je een heldere visie voor je visuele branding. Dan hoef je niet meer te twijfelen, de mengelmoes van stijlen zal verdwijnen en je hebt focus.

Maar wat is die eerste stap dan? Het is essentieel dat je begint met de basis om helderheid te creëren in je positionering. Hieronder deel ik enkele tips;

5 TIPS DIE JIJ KAN TOEPASSEN

1. JE WAAROM

Je moet weten wat je WHY is. Waarom ben je gestart met je bedrijf? Waarom heb je deze passie? En waar doe je het voor? En als je kijkt naar het groter plaatje, wil je iets betekenen voor de maatschappij? Of wil je een beter leven hebben? Of meer geld verdienen? Wat is jouw WHY.

2. MISSIE & DOEL

Je missie en je doel, je WHY is ondersteunend hierin. Eigenlijk is dit alles samen de ziel van je bedrijf. Wat is de missie met jouw merk? Wil je mensen helpen een mooier leven te hebben? Wil je inzetten op duurzaam ondernemen? Wil je mensen betere gebruikservaringen laten hebben met online systemen? Wil je mensen met weinig tijd ontzorgen?

3. IDEALE KLANT

Wie is jouw ideale klant? Wat is jouw niche? Waar is je ideale klant naar op zoek? Wat doen ze? Wat zijn hun gedachten? Welke tone of voice spreekt ze aan? Waar worden ze enthousiast van?

4. HOE KAN JIJ HELPEN

Hoe wil je jouw ideale klant helpen? Jij kan het probleem waar zij mee rondlopen oplossen. Jouw bedrijf is de oplossing, de sleutel, voor jouw klant. Het probleem kan zo groot en klein zijn, maar het is wel een probleem wat jij kan oplossen met jouw diensten en/of producten. Denk aan fysieke producten zoals kleding of biologische kaas, maar het kan ook zijn dat je kan helpen bij het boeken van de ultieme droomreis, of het schrijven van doelgerichte en effectieve teksten. Hoe kan jij je merk zo positioneren zodat je ideale klant voelt dat jouw bedrijf de beste oplossing is voor hun probleem. Denk na hoe jij op hetzelfde niveau kan komen, zodat jij je kan identificeren met je klant. Probeer ze te laten zien welke ervaring ze zullen krijgen wanneer ze met jou zullen werken.

5. HOE KAN JIJ HELPEN

Hoe wil je jouw ideale klant helpen? Jij kan het probleem waar zij mee rondlopen oplossen. Jouw bedrijf is de oplossing, de sleutel, voor jouw klant. Het probleem kan zo groot en klein zijn, maar het is wel een probleem wat jij kan oplossen met jouw diensten en/of producten. Denk aan fysieke producten zoals kleding of biologische kaas, maar het kan ook zijn dat je kan helpen bij het boeken van de ultieme droomreis, of het schrijven van doelgerichte en effectieve teksten. Hoe kan jij je merk zo positioneren zodat je ideale klant voelt dat jouw bedrijf de beste oplossing is voor hun probleem. Denk na hoe jij op hetzelfde niveau kan komen, zodat jij je kan identificeren met je klant. Probeer ze te laten zien welke ervaring ze zullen krijgen wanneer ze met jou zullen werken.

6. COMMUNICATIE

Welk bericht wil je communiceren naar je klant? En hoe wil je dat over laten komen? Wat wil je zeggen met je merk? Welk gevoel wil je overbrengen? Visuele communicatie is zo ontzettend belangrijk, je kunt een duidelijke strategie en propositie hebben, maar als dit visueel niet helder gecommuniceerd wordt, zal het weinig effect hebben. Bij Branding draait alles om het creëren van die verbinding met jouw ideale klant en dat gevoel. En dat gevoel begint al bij het eerste contactmoment tot het deel uitmaken van jouw programma of het kopen van jouw product.

Hopelijk geven bovenstaande tips je inspiratie om aan de slag te gaan met het vergroten van jouw eigen netwerk, want ik beloof je, dat gaat je veel opleveren!

Creatieve groet,
Marte